Omdenken als het om commerciële zaken gaat kan je bedrijf veel opleveren!
Omdenken is iets wat we eigenlijk allemaal kunnen, al weet ik uit eigen ervaring dat er soms wel een klein zetje nodig is om dit daadwerkelijk te doen. Het vraagt namelijk om out of the box denken en om out of the comfort zone actie, waarbij het vaak het lastigste is dat de resultaten niet zo snel komen als gewenst!
Gebeurt dat? Wil je beter, of sneller?
Bedenk dan om te beginnen dat alle begin moeilijk is en dat omdenken en out of the comfortzone actie vaak vragen om het net anders inzetten van je vaardigheden en dat je er soms zelfs nieuwe vaardigheden voor moet ontwikkelen.
Doe je zelf dus een plezier en geef jezelf om te beginnen een groot compliment voor het feit dat je ermee begonnen bent! Vervolgens zijn de tips:
- Doorzetten en
- opnieuw omdenken.
Doorzetten
Bij het doorzetten is het belangrijk dat je gemotiveerd blijft. Hierbij is klankborden super nuttig! Klankborden kun je doen met iemand die je vertrouwd, met een familielid of met een ter zake kundige adviseur, coach of trainer. Bespreek hetgeen je voor ogen hebt, geef aan wat je commerciële doelstellingen zijn en vraag de ander om tips en feed forward.
Opnieuw omdenken
Mag er echt nog wel een tandje bij? En lukt het niet dit te verbeteren met de tips zoals zojuist bij doorzetten gegeven? Lopen de frustraties op? Lijkt het alsof de tijd die je er in gestopt hebt totaal verspild is?
Dan is opnieuw omdenken het parool!
Een voorbeeld hierbij: ooit ging ik naar aanleiding van een aantal commerciële en & bel-tips van expert Judith Joosten van Lead2meet aan de slag ging met het bellen voor PaardenInzicht. Na 2 maal 3 uur gebeld te hebben waren de resultaten als volgt:
- ik wist de beslissers aan de lijn te krijgen
- had prima gesprekken en
- een notitieblok vol kreten en notities,
- maar geen enkele afspraak of vraag om meer informatie.
Oempf!
Omdat ik meeschrijf als ik aan het bellen ben, had ik uiteindelijk heel wat kreten en notities bij elkaar staan. Natuurlijk bladerde ik deze met de nodige gefrustreerde gedachten door, vroeg ik mezelf af wat ik dan had moeten zeggen en hoe ik het anders zou moeten aanpakken, tot………. ik bedacht dat ik als coach altijd uitga van wat er wel is en niet van wat er niet is.
Wat had ik wel?
- Om te beginnen bleek ik de vaardigheid te hebben om beslissers aan de lijn te krijgen.
- Daarbij had ik heel leuke, heftige en interessante verhalen gehoord.
- Verder had ik de al genoemde notities.
Deze notities nalezende viel me op dat er heel wat notities bijstonden die te beschouwen waren als bezwaren tegen het coachen met paarden.
Terecht of niet……..…. Dat doet er in zo’n geval niet toe, ze bleken er te zijn en ik kon niet anders dan concluderen dat ik hier ‘iets mee moest’. Verder kwam ik tot de conclusie dat degenen aan de andere kant van de lijn, bepaald niet de enigen waren met deze bezwaren.
Onvermijdelijk kwam de vraag op: hoe buig je dat om?
Duidelijk was dat dit niet vroeg om nog een keer bellen. Toen ik me afvroeg wat ik hier mee kon………. Ging er een lichtje branden: niet negeren, niet er omheen lopen……… maar erkennen en er aandacht aan besteden!
Zo gezegd zo gedaan!
Resultaat was de ontwikkeling van wat ik ‘de bezwaren-kaart’ noem, zie de foto! Deze kaart bewijst inmiddels al vele jaren zijn nut. Leest iemand op een beurs, bij een kennismaking of bij een offertegesprek deze kaart, dan zorgt dit voor een glimlach van herkenning en is direct het ijs gebroken!
Dankzij de bezwaren-kaart verdwijnen zelfs veel bezwaren als sneeuw voor de zon! Verder merk ik nog altijd dat hierdoor de mogelijkheden en nut van paardencoaching sneller duidelijk zijn en dat dit leidt tot gerichte vragen. Geef ik dan gericht en onderbouwd antwoord, dan is de weg naar een directe opdracht of vervolgafspraak vele malen zekerder en korter!
Grootste les voor mij?
Dat doorzetten en omdenken in combinatie met gerichte commerciële tips zeer veel nuttigs brengen, mits ik bereid ben er tijd en aandacht in te steken.
Wil je hier zelf mee aan de slag?
Leren hoe je commercieel kunt omdenken, hoe je dit aanpakt en hoe je dit doet op een bij jou passende manier? Boek dan de commerciële Omdenk-training bij PaardenInzicht & Lead2meet!
Liever eerst aan de slag met pitchen (in persoon en aan de telefoon)? Begin dan met de Power Pitch!
Beide trainingen verzorgen wij op maat zowel voor teams als voor individuele deelnemers. Daarbij is het mogelijk de trainingen te combineren in een pakket – informeer naar de mogelijkheden en prijzen mail naar info@paardeninzicht.nl of bel Margreet op 06223760999.
©Margreet Noordanus / PaardenInzicht
Vlodrop, 28 oktober 2021
Meer lezen over Lead2meet en waarom Lead2meet met PaardenInzicht samenwerkt? Lees dan deze blog waarin Judith Joosten van Lead2meet hierover vertelt: https://paardeninzicht.nl/lead2meet-commerciele-communicatie/
Resultaat was de ontwikkeling van wat ik ‘de bezwaren-kaart’ noem, zie de foto! Deze kaart bewijst inmiddels al vele jaren zijn nut. Leest iemand op een beurs, bij een kennismaking of bij een offertegesprek deze kaart, dan zorgt dit voor een glimlach van herkenning en is direct het ijs gebroken!
Dankzij de bezwaren-kaart verdwijnen zelfs veel bezwaren als sneeuw voor de zon! Verder merk ik nog altijd dat hierdoor de mogelijkheden en nut van paardencoaching sneller duidelijk zijn en dat dit leidt tot gerichte vragen. Geef ik dan gericht en onderbouwd antwoord, dan is de weg naar een directe opdracht of vervolgafspraak vele malen zekerder en korter!
Grootste les voor mij?
Dat doorzetten en omdenken in combinatie met gerichte commerciële tips zeer veel nuttigs brengen, mits ik bereid ben er tijd en aandacht in te steken.
Wil je hier zelf mee aan de slag?
Leren hoe je commercieel kunt omdenken, hoe je dit aanpakt en hoe je dit doet op een bij jou passende manier? Boek dan de commerciële Omdenk-training bij PaardenInzicht & Lead2meet!
Liever eerst aan de slag met pitchen (in persoon en aan de telefoon)? Begin dan met de Power Pitch!
Beide trainingen verzorgen wij op maat zowel voor teams als voor individuele deelnemers. Daarbij is het mogelijk de trainingen te combineren in een pakket – informeer naar de mogelijkheden en prijzen mail naar info@paardeninzicht.nl of bel Margreet op 06223760999.
©Margreet Noordanus / PaardenInzicht
Vlodrop, 28 oktober 2021
Meer lezen over Lead2meet en waarom Lead2meet met PaardenInzicht samenwerkt? Lees dan deze blog waarin Judith Joosten van Lead2meet hierover vertelt: https://paardeninzicht.nl/lead2meet-commerciele-communicatie/